Bij Ko zijn we ons ervan bewust dat kinderopvang niet alleen een heel mooi maar ook een heel verantwoordelijk vak is. Dit maakt dat het dan ook belangrijk om te werken vanuit een helder, gefundeerd en praktische pedagogisch kader. We hebben een duidelijke visie en concrete pedagogische uitgangspunten, samen vormen ze de basis voor ons dagelijkse handelen  en reflecteren.

Persoonlijke en betrokken aandacht

Ko is kleinschalig en overzichtelijk. Bij Ko werken vaste, professionele en betroken medewerkers die alle kinderen goed kennen. Daarmee is Ko een vertrouwde, geborgen plek waar kinderen en ouders zich thuis voelen. De medewerkers doen hun werk met plezier en met een groot hart voor kinderen. Elk kind is uniek en ontwikkelt, leert, speelt en communiceert anders en dat is mooi. Onze medewerkers nemen dan ook de tijd om elk kind goed te leren kennen. We vinden het belangrijk om samen met u te overleggen en te delen zodat we uw kind kunnen zien en begeleiden bij al zijn grote en kleine stappen!

Positieve respectvolle benadering

We benaderen de kinderen, ouders en elkaar op een positieve en respectvolle manier waardoor er een fijne en veilige sfeer ontstaat. Respect voor het kind betekent dat de medewerkers goed kijken, luisteren, het kind volgen en open staan voor wat het kind ons wil vertellen. Omdat elk kind uniek is verdient elk kind respect voor de manier en het tempo waarop hij de dingen doet en ziet, waar zijn voorkeuren, talenten en uitdagingen liggen. We zijn vol bewondering voor wat onze kleine mensen al kunnen en door hen met een positieve houding te benaderen zien we ze groeien in hun zelfvertrouwen.

Ritme en veiligheid naast uitdaging en zelfstandigheid

Onze medewerkers zoeken steeds naar een evenwicht tussen geborgenheid en veiligheid aan de ene kant en uitdagingen aan de andere kant. Emotionele veiligheid en geborgenheid bieden de basis voor (zelf)vertrouwen. Uitdagingen vormen de basis voor zelfstandigheid. Bij Ko werken we met een duidelijk dagritme dat de kinderen rust en veiligheid biedt. Door herkenbare kaders op de groep weten de kinderen waar ze aan toe zijn en wat ze kunnen verwachten. De medewerkers benoemen veel van wat ze doen zodat het voor alle kinderen duidelijk en voorspelbaar is. Vanuit de basis van rust en veiligheid voelen de kinderen zich vrij om te ontdekken en kunnen ze zich zo optimaal mogelijk ontwikkelen.